مسلما اگر گیمر باشید، باید حداقل برای یک بار، کلمه دیالسی (DLC) به گوشتان خورده باشد. ممکن است فورا این سوال در ذهنتان نقش بسته باشد که دیالسی چیست و به چه دردی میخورد؟ یا چه تفاوتی با بازی دارد؟ در این مقاله، میخواهیم خیلی خلاصه به شرح دیالسی و تفاوتهای آن با بازی بپردازیم. همچنین باندل و پکیج هم که بخشی از برخی بازیها هم است را نیز توضیح میدهیم.
تعریف بازی اصلی و DLC
بازی اصلی (Base Game): قبل از تعریف دیالسی، شما باید اول بدانید منظورمان از بازی اصلی چیست. بازی اصلی همان محصولی است که توسعهدهنده آن را به عنوان بازی کامل و اولیه عرضه میکند. این بازی میتواند شامل داستان، گیمپلی، شخصیتها، مراحل و تمامی محتواهای اصلی مورد نیاز برای تجربه کامل بازی باشد. بازی اصلی نیازی به محتوای اضافی ندارد تا قابل بازی باشد.
محتوای قابل دانلود (DLC): دیالسی به محتوای اضافی گفته میشود که پس از عرضهی بازی اصلی، توسط توسعهدهندگان ارائه میشود. این محتواها میتوانند شامل مراحل جدید، شخصیتهای اضافی، اسلحهها، لباسها، نقشههای جدید و حتی خط داستانی گسترشیافته باشند. دیالسیها برای اجرا، نیاز به بازی اصلی دارند و بدون آن اجرا نمیشوند.
انواع DLC
دیالسیها به چندین دسته تقسیم میشوند که بسته به نوع بازی و سیاستهای ناشر، میتوانند متفاوت باشند:
- دیالسیهای داستانی: این نوع از DLCها به گسترش خط داستانی بازی میپردازند و میتوانند داستان جدیدی را ارائه دهند یا به عمق بیشتری از داستان اصلی بپردازند.
- محتوای تزئینی (Cosmetic DLCs): شامل آیتمهای تزئینی مانند لباسها، اسکینها و تغییرات ظاهری شخصیتها یا محیطهای بازی است که تأثیری در گیمپلی ندارند.
- دیالسیهای گیمپلی: این نوع شامل آیتمها، سلاحها یا تواناییهای جدیدی است که میتواند تجربهی گیمپلی را تغییر دهد.
- نقشهها و مراحل جدید: در برخی بازیها، DLCها شامل نقشهها یا مراحل جدیدی هستند که بازی را گسترش میدهند.
بستههای الحاقی بزرگ (Expansion Packs): این بستهها معمولاً محتوای بزرگی را به بازی اضافه میکنند، مشابه یک بازی فرعی اما بر پایهی بازی اصلی. البته امروزه این تعریف دیگر درست نیست و بیشتر به دیالسیهای اطلاق میشود که گیمپلی بازی اصلی را گسترش میدهند و محتوای جدید اضافه میکنند.
تفاوتهای اصلی بین بازی و DLC
ویژگی بازی اصلی DLC محتوای پایه شامل تمام محتوای ضروری برای تجربهی کامل بازی است. محتوای اضافهای است که تجربهی بازی را گسترش میدهد. نیاز به بازی اصلی مستقل است و به تنهایی اجرا میشود. نیاز به بازی اصلی دارد (به جز موارد خاص که دیالسی مستقل عرضه میشود) قیمتگذاری قیمت کامل بازی را دارد. معمولاً ارزانتر از بازی اصلی است اما میتواند بسته به محتوا گران باشد. تأثیر بر گیمپلی هستهی اصلی گیمپلی را شامل میشود. میتواند ویژگیها یا آیتمهای جدیدی اضافه کند، اما تغییری در ساختار پایه ایجاد نمیکند. آیا خرید دیالسیها ضروری است؟
یکی از بحثهای مهم دربارهی DLCها این است که آیا این محتواها واقعاً ارزش خرید دارند یا برخی از آنها صرفاً محتوایی هستند که باید از ابتدا در بازی اصلی قرار میگرفتند؟ برخی از توسعهدهندگان از DLCها برای فعال نگهداشتن بازی و افزایش عمر آن و ارائهی محتوای بیشتر به بازیکنان استفاده میکنند، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان روشی برای درآمدزایی اضافی به کار میبرند. اگر بخواهیم مثالی از دیالسیهای خوب بزنیم، میتوانیم به The Witcher 3: Blood and Wine اشاره کنیم که نشان داد دیالسی میتواند یک تجربهی کامل و ارزشمند را به بازی اضافه کند. چنین دیالسی ارزش خرید دارد، زیرا داستان جدید اضافه میکند و باعث میشود از بازی موردعلاقهتان، محتوای بیشتری تجربه کنید. از دیالسی غیرضروری بخوهیم مثالی بزنیم، میتوانیم به دیالسیهای اسکین و لباس برخی بازیها اشاره کنیم که جز لباسهای رنگی، هیچ چیز خاصی به بازی اضافه نمیکنند.